منبع دوجداره کوئل دار
اجراکننده تاسیسات و لوله کشی ساختمان
مجری انواع لوله کشی (آب وفاضلاب,موتورخانه,گرمایش از کف,شوفاژ,و...)./رفع هرگونه نم درساختمان و بنایی

منبع آب‌گرم كويل‌دار

 

گروه تاسيسات: متداولترین و بهینه‌ترین روش برای تولید آب گرم بهداشتی مصرفی و ذخیره آن، استفاده از منابع کویل‌دار است. در این نوع مخازن آب داغ یا بخار تهیه شده توسط دیگ، داخل یك كویل حرارتی كه معمولاً از چند شاخه لوله رفت و برگشتی از جنس مس تشكيل مي‌شود، گردش نموده و پس از تبادل حرارت با دیوار لوله مسی از كویل خارج می‌گردد. تبادل حرارت انجام شده باعث گرم شدن لوله مسی و در نهایت، گرم شدن آب سرد لوله خارجي می‌شود. منابع كويل‌دار عليرغم رواج پكيج‌ها، هنوز هم براي تامين آب گرم ساختمان حرف اول را مي‌زنند. گزارش ذيل در راستاي معرفي و شناخت بازار منابع‌ كويل آب گرم تهيه شده ‌است با ذكر اين نكته كه مطالب عنوان شده، صرفاً نظرات مخاطبان بوده و الزاماً ديدگاه‌ نشريه نمي‌باشد.

توصيف منابع كويل‌دار

محسن رجب‌نژاد، مدير شركت الوند خدمات و مجري پروژه‌هاي تاسيساتي به خبرنگار پيام ساختمان مي‌گويد: منابع كويل‌دار براي گرم كردن هر گونه سيالي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. بيشترين كاربرد آن در موتورخانه ساختمان و پكيج‌هاي مخزن‌دار است. ضمن اينكه مصارف صنعتي هم دارد، با اين تفاوت كه، حجم كويل‌هاي صنعتي بزرگتر بوده و ساختار متفاوتي دارند در اين گونه مواقع منبع تغذيه آب به لوله‌هاي فولاي بزرگ متصل مي‌شود. صنايع فولادسازي، نفت، گاز و... بيشترين مصرف كنندگان اين تجهيزات هستند.

وي ادامه مي‌دهد: امروزه در موتورخانه‌ها، براي تامين آب گرم مصرفي از منبع كويل‌دار به جاي منبع دوجداره استفاده مي‌شود و از قبل كارشناسان تاسيساتي ميزان مصرف ساختمان نوع و ظرفيت كويل را تعيين مي‌كنند. ظرفيت منبع‌هاي كويل‌دار حداقل 300 و حداكثر 5 هزار ليتر است. براي مثال، در يك ساختمان چهار طبقه با ميانگين جمعيت هر طبقه پنج نفر، به يك منبع كويل‌دار 1500 ليتري نياز داريم. البته براي مصارف صنعتي منابع كويل بزرگ با ظرفيت تا 40 هزار ليتر هم ساخته مي‌شود.

رجب نژاد تاكيد مي‌كند: انتخاب منبع آب گرم به شرايط ساختمان بستگي دارد. در بيشتر موارد چگونگي جابه‌جايي سيال مورد توجه قرار مي‌گيرد. منبع آب گرم مي‌تواند افقي، عمودي و چند ضلعي باشد. البته مبدل‌هاي آب گرم هم داريم كه به شكل استيل، صفحه‌اي و استوانه‌اي هستند و كار كويل را انجام مي‌دهند و با توجه به حجم كم در مواقعي به كار مي‌روند كه از لحاظ مكان دچار مشكل هستيم. همچنين منبع تامين آب گرم مي‌تواند چند منظوره(خورشيدي، گازوئيلي و گازي) باشد به شرطي كه سه كويل جداگانه نصب كنيم.

مدير شركت الوند خدمات، با اشاره به تفاوت‌هاي منبع كويل‌دار و دوجداره مي‌گويد: منبع آب گرم دوجداره شامل دو منبع است، منبع بيروني و داخلي. منبع بيروني يك فاصله سه سانتي با منبع داخلي دارد و آب غير بهداشتي داخل جداره بيروني منبع گردش مي‌كند و آب داخل منبع كه بهداشتي است را گرم مي‌كند كه براي شستشو و استحمام به كار مي‌رود. در حالي كه منبع كويل‌دار تك‌جداره است و كويل داخل منبع قرار مي‌گيرد و از راندمان بالاتري برخوردار است.

ظرفيت كويل واقعي باشد

گرم نگه داشتن آب به اين بستگي دارد كه منبع كويل‌دار را تا چه اندازه ايزوله كنيم و ظرفيت آن چقدر باشد. معمولاً اطراف منبع كويل را عايق مي‌كنند تا گرماي آن از بين نرود، اگر اين كار انجام شود مصرف سوخت كاهش پيدا مي‌كند.

حسين فرامرزي، مسئول كنترل كيفي شركت صاحب صنعت آمل به خبرنگار پيام ساختمان مي‌گويد: شكل و ظاهر منبع كويل براي مناطق مختلف يكسان است. البته در جاهاي كه رطوبت وجود داشته باشد از عايق پشم شيشه براي پوشش منبع استفاده مي‌شود. ولي نكته مهم واقعي بودن ظرفيت منبع كويل آب گرم است در غير اين صورت مصرف كنندگان با مشكل مواجه خواهند شد. به اعتقاد اين كارشناس تاسيساتي، در حال حاضر به خاطر ضعف كارشناسي هزينه‌هاي زيادي به مشتريان تحميل مي‌شود. طراحي‌هاي نادرست تاسيساتي باعث خريد محصولات كارشناسي نشده و تعويض زودهنگام تجهيزات خواهد شد. در صورتي كه اگر از قبل ظرفيت ‌سنجي شود و منبع كويل متناسب خريداري شود، مصرف سوخت موتورخانه كاهش مي‌يابد.

چگونگي سفارش و ساخت

منابع آب گرم كويل‌دار با توجه به نوع سفارش در اندازه‌هاي متفاوت ساخته مي‌شوند و نمي‌توان الگوي ثابتي را براي موتورخانه يك ساختمان در نظر گرفت. معمولاَ مهندسان طراح تاسيساتي قبل از اينكه كار به پيمانكار ارجاع شود نقشه موتورخانه و نوع تجهيزات آن را مشخص مي‌كنند. پيمانكار ممكن است مهندس ناظر تاسيساتي استخدام كند و يا طبق نظر مهندس طراح براي سفارش ساخت و خريد منبع كويل‌دار اقدام كند.

علي زندي، مدير بازاريابي و فروش شركت حرارت گستر به خبرنگار پيام ساختمان مي‌گويد: توليد منابع كويل‌دار تابع يك سري از شرايط خاص است كه در ايران رعايت نمي‌شوند. منابع كويل‌دار از آنجا كه داراي مخازن تحت فشار هستند بايد در ساخت آنها از فولادهاي آلياژي مخصوص استفاده شود. معمولاً در ايران از ورق‌هايي استفاده مي‌كنند كه از آلياژهاي تحت فشار ساخته نشده‌اند. بنابراين وقتي ورق گالوانيزه گرم تهيه شود در هنگام نرم كردن خاصيت خود را از دست مي‌دهد و باعث ايجاد خوردگي در مخزن مي‌شود.

زندي با اشاره به ويژگي‌هاي منابع كويل‌دار تاكيد مي‌كند: الزاماً بايد از فولاد مخصوص مخازن تحت فشار ساخته شوند، بعد از نصب عدسي‌ها و استوانه شدن منبع، براي گالوانيزه كردن اقدام شود، جوش‌هاي مخزن، زير پوستي و خودكار باشد، در محل جوشكاري دو لايه رنگ اكوستيك استفاده شود، ضخامت در نظر گرفته شده براي ورق‌هاي منبع متناسب با فشار كاري و مقاوم در مقابل خوردگي باشد،عدسي‌ها الكتريكال بوده و مخازن تحت فشار، لبه‌دار باشند و در نهايت، سطح حرارتي كويل متناسب با آب گرم مصرفي باشد.

بازار فروش و خدمات

بازار فروش كويل‌هاي آب گرم تابع تبليغات و ارائه خدمات مناسب است و در رقابتي تنگاتنگ با پكيج‌ها به بقاي خود ادامه مي‌دهد. با اين حال اگرچه اكثر مردم به منظور استقلال مصرف انرژي از پكيج‌ها استفاده مي‌كنند ولي به دليل امنيت بالاي موتورخانه هنوز هم مردم به استفاده از اين منابع توليد آب گرم راغب هستند.

مدير بازاريابي و فروش شركت حرارت گستر مي‌گويد: مشكل اصلي بازار توليد و فروش منبع كويل آب گرم، عدم استفاده از متريال درست در هنگام ساخت است در حالي كه بايد جنس مخازن آنها از فولاد تحت فشار بوده و عمليات ورق‌كاري و جوشكاري زير پوستي به درستي انجام شود و محل‌هاي جوشكاري بايد توسط دو لايه رنگ قوسي پوشانده شوند تا در آينده دچار خوردگي نشوند.

به گفته زندي، عليرغم توليد گسترده منابع كويل‌‌دار، برندهاي معروف در ايران اندك هستند و اغلب در پروژه‌هاي بزرگ مورد استفاده قرار مي‌گيرند. مشتريان ساختمان‌هاي كوچك اغلب با مراجعه به فروشگاه‌ها و بدون توجه به نوع برند، منابع كويل‌دار را خريداري مي‌كنند. مدير بازاريابي و فروش شركت حرارت گستر معتقد است: تنها در پروژه‌هايي كه كارشناس تاسيساتي حضور مستقيم دارد، كيفيت كويل‌ها مورد توجه قرار مي‌گيرد و در اغلب موارد بايد به فروشنده محصول اعتماد كرد. ضمن اينكه قيمت منبع‌هاي كويل آب گرم تابع شرايط مختلفي است و نمي‌توان قيمت ثابتي براي آنها در نظر گرفت. اگرچه خدمات پس از فروش اين تجهيزات از قانون خاصي تبعيت نمي‌كند ولي براي اطمينان از اين مسئله بهتر است از شركت‌هاي معتبر خريداري شود.

نگهداري و تعميرات

يك منبع كويل آب گرم از دريچه منهول، ورودي و خروجي، وسايل كنترلي، سوپاپ اطمينان، به همراه يك كويل مسي در داخل منبع، تشكيل شده است. منابع كويل آب گرم در ميزان فشار آب ساختمان موثر هستند بنابراين اگر درست تنظيم نشده باشند افزايش و كاهش فشار آب زيادي در طبقات ساختمان خواهيم داشت كه علاوه بر ايجاد مشكل براي ساكنان باعث آسيب منبع كويل و لوله‌هاي انتقال خواهد شد.

معمولاً در موتورخانه‌هاي بزرگ، اپراتور استخدام شده و كار نگهداري و تعميرات را انجام مي‌دهد. اين موضوع ممكن است ماهيانه يا ساليانه انجام شود. از طرف ديگر؛ اگر كويل‌هاي آب گرم، منهول داشته باشند، سرويسكار از آنجا وارد منبع شده و ضمن نظافت كويل، آسيب‌هاي احتمالي را برطرف مي‌كند، رعايت اين موضوع در ساخت كويل‌هاي با ظرفيت بالا الزاميست.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط نویسنده وبلاگ

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 272
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 289
بازدید ماه : 288
بازدید کل : 428285
تعداد مطالب : 549
تعداد نظرات : 44
تعداد آنلاین : 1