نصب پمپ آب
اجراکننده تاسیسات و لوله کشی ساختمان
مجری انواع لوله کشی (آب وفاضلاب,موتورخانه,گرمایش از کف,شوفاژ,و...)./رفع هرگونه نم درساختمان و بنایی
  • مهم ترین نکته هنگام نصب پمپ این است که بدانید نصب مستقیم پمپ روی لوله انشعاب شهری غیرقانونی است. به همین دلیل برای جلوگیری از افت فشار در لوله اصلی خیابان و کم نشدن فشار آب همسایگان بر اساس میزان استفاده افراد ساکن در ساختمان، مخزنی خریداری کرده و آن را بعد از کنتور نصب می کنیم.
  • ابتدا آب را از کنتور به منبع ذخیره آب انتقال می دهیم، سپس پمپ، مقدار آب مورد نیاز خود را از منبع ذخیره به لوله کشی ساختمان پمپاژ می کند. منبع های ذخیره آب از جنسهای گالوانیزه و پلاستیکی با لایه های مختلف ساخته می شود که بسته به موارد نیاز این منبع ها در شکل، اندازه، ضخامت و رنگهای مختلف ساخته می شوند.

 

ازمهم ترین مزیت استفاده از منبع ذخیره آب می توان به ذخیره شدن مقدار آب قابل توجه اشاره کرد که در مواقعی که آب ورودی ساختمان قطع شود می توان برای استفاده های ضروری از 1 الی چند روز، - بسته به میزان حجم منبع آب- استفاده کرد.  

 هنگام نصب پمپ آب و مخزن مکانی صاف و بدون شیب انتخاب کنید و مطمئن شوید که هیچ جسمی مانند سنگریزه بر روی سطح وجود ندارد زیرا موجب لرزش پمپ و عملکرد نادرست آن می شود.

 مقدار آب ذخیره مورد نیاز برای منبع آب، به تعداد واحدها و در مواردی متراژ ساختمان بستگی دارد، که به ازای هر واحد حدوداً بین200 تا 250 لیتر می باشد.

توجه داشته باشید که پمپ و منبع را نزدیک هم نصب نمایید و حتما از مکانی سرپوشیده استفاده کنید تا از تابش نور شدید مستقیم و غیر مستقیم و یخ زدگی در فصول سرد سال به دور باشند.

شیر خودکار قطعه ای از اتصالات اصلی پمپ است که جداگانه باید خریداری شود. در زمانی که پمپ بر سر راه لوله نصب می شود فشار آب قبل از کنتور، کمتر از بعد از کنتور است.

 اگر پمپ خاموش شود و شیر خودکار بر لوله نصب نباشد، تمام آب پمپاژ شده به داخل شبکه لوله کشی برمی گردد اما اگر شیر خودکار بین کنتور و پمپ نصب شود زمانی که پمپ خاموش می شود شیر خودکار نیز بسته می شود و مانع از ورود مجدد آب به شبکه لوله کشی می شود. نصب صحیح این قطعه بسیار مهم است زیرا اگر در جای نادرست نصب شود و یا جنس مرغوب نباشد کارکرد منظم پمپ را تحت تاثیر قرار می دهد.

در این خصوص مطالعه مقاله نقشه نصب پمپ آب خانگی را پیشنهاد می کنیم مطالعه فرمایید.

 شیر خودکار بهتر است بعد از پمپ نصب شود تا زمانی که سیستم تحت فشار است و پمپ خاموش است، فشار روی پمپ نباشد.

لوله کشی پمپ آب را می توان به صورت مستقیم و ریورسی اجرا کرد که در اجرای ریورسی می توان پمپ یا منبع آب را در زمان خرابی پمپ یا تعویض آن از مدار خارج کرده و آب به صورت مستقیم با فشار کنتور به شبکه لوله کشی ساختمان وارد شود.

    •  توزیع آب با فشار مناسب در طبقات بالاتر را خواهید داشت.
    • هزینه آب مصرفی شما کاهش می یابد.
    • در زمان نوسانات شبکه یا قطعی آب از ذخیره آب میتوانید استفاده کنید
    • جلوگیری از سوختن پمپ بر اثر فشار نوسانات آب شبکه
    •  در هزینه برق شما نیز صرفه جویی می شود.

   اگر منزل شما آپارتمانی است حتما از پمپ های فشار قوی و مخزن آب استفاده کنید و برای فشار آب بهتر، برای هر واحد از کنتور مجزا استفاده کنید .

  • اما اگر به روشی نادرست پمپ را نصب نمایید:
    • در طبقات بالاتر با کاهش فشار آب روبه رو خواهید شد.
    • هزینه آب مصرفی شما افزایش می یابد.
    • در هنگام قطع آب شبکه؛ آب ذخیره نخواهید داشت.1
    • بر اثر نوسات شبکه احتمال سوختن مکرر پمپ شما وجود دارد.
    • هزینه برق شما افزایش خواهد یافت زیرا برای هربار استفاده باید پمپ خود را روشن نمایید.
    • از عمر مفید پمپ و کلید اتوماتیک و منبع انبساط کاسته می شود

 

نمونه ای از نصب یک پمپ آب خانگی کم صدا در زیر آبگرمکن آشپزخانه

 

نمونه ای از نصب پمپ آب خانگی پر صدا در کمد زیر سینک دستشویی (پمپ قدیمی می باشد)

با نصب صحیح و فنی پمپ آب و منبع ذخیره می توان مشکل فشار کم آب را در ساختمان ها جبران کرد و زندگی آسوده ای داشت.

انتخاب و نصب مخزن ذخیره آب

همانگونه که در بالا توضیح داده شد اصولا کارشناسان عقیده دارند که باید برای انتخاب مخزن ذخیره آب از مخازنی استفاده شود که ظرفیت کافی برای ذخیره سازی آبب به میزان حداقل مصرف 200 تا 250 لیتر آب را برای یک روز در یک خانواده بتوانند تامین کنند.

البته این میزان بصورت حداقل بیان شده و در صورتیکه تعداد افراد  خانواده زیاد می باشد و یا مشکل قطعی و کمبود فشار آب دارید بهتر است از مخازن با گنجایش حداقل دو برابر استفاده کنید.

برای انتخاب مخزن ذخیره آب ابتدا باید حجم مورد نیاز در نظر گرفته شود.  میزان 250 لیتر آب مصرفی به ازا هر نفر 50 لیتر استفاده در روز پیشنهاد شده است. یعنی یک خانواده 5 نفره. طبیعی است این میزان می تواند کمتر و یا بیشتر باشد. اینکه پیشنهاد می شود مخزن ترجیحا بزرگتر انتخاب شود به دلیل این است که در زمان های مورد نیاز حداقل برای سه روز آب ذخیره شده داشته باشید.

 

مخازن آب اشکال متفاوتی دارند. این مخازن ذخیره آب به اشکال عمودی ، افقی ، مکعبی ، کتابی ، زیر پله ای  و ... ساخته می شوند. لذا بهتر است قبل از خرید پمپ و پس از محاسبه حجم مورد نیاز ابتدا مکانی که می خواهید مخزن و پمپ را در آنجا نصب کنید در نظر داشته باشید.

مثلا اگر مخزن را در زیر پله های ساختمان که معمولا در آپارتمان ها در نظر گرفته می شود می خواهید  نصب کنید بهتر است از نوع زیر پله ای استفاده کنید تا دقیقا مطابق با شیب پله ها بوده و منظره خوبی داشته باشد.

موضوع دیگری که باید در نظر داشته باشید موقعیت دسترسی مخزن است. باید شرایط تعمیر پمپ آب خانگی و یا مخزن را در صورت نیاز در نظر داشته باشید تا تعمیرکار بتواند به راحتی به پمپ دسترسی داشته باشد.

مخازن تک لایه در مناطقی که نور کمتری دریافت می کنند مناسب تر هستند زیرا کمتر احتمال جلبک گرفتن دارند. مخازن سه لایه هم به دلیل اینکه عبور نور از آنها مشکل است بیشتر توصیه می شوند.

نصب مخزن ذخیره آب

معمولا برای نصب پمپ آب خانگی و منبع ذخیره آب جا نمایی و تعبیه مخزن اهمیت بیشتری دارد زیرا پمپ چندان ابعاد  زیادی ندارند و در هر کجا که مخزن قابل نصب باشد می توان جایی هم برای پمپ در نظر گرفت. البته منظور ما این نیست که نصب پمپ در هر جایی مناسب است.

برای جانمایی مخازن ذخیره آب موارد زیر را باید در نظر داشته باشید:

  • مخزن آب را بهتر است از نوع سه لایه و پروپیلن اسنتخاب نمایید تا نور را کمتر از خود عبور ددهد
  • مخازن ذخیره آب را باید در مکان هایی تعبیه نمایید که از نرو مستقیم خورشید  در امان باشند
  • بهتر است در هنگام انتخاب مکان برای منبع ذخیره آب گلوگاه ها و دسترسی راحت لوله کش و تعمیرکار را در نظر داشته باشید. زیرا در هنگام تعمیر پمپ آب خانگی و یا لوله های مخازن نداشتن دسترسی به مخزن مشکل را چنیدن برابر خواهد کرد.
  • مخزن ذخیره آب نباید در جایی تعبیه شود که مشکل استحکام سازه دارد زیرا در هنگام آب گیری وزنی بسیار زیاد پیدا می کند.
  • مخزن باید در مکانی صاف و یکدست و بدون هیچ گونه لبه و تیزی تعبیه شود تا با سنگین شدن آسیب ببیند.
  • مخازن باید ثبات داشته باشند یعنی نباید به شکلی تعبیه شوند که در هر بار رفت و آمد ضربه و یا لغزشی در آنها ایجاد شود. این موضوع باعث خرابی اتصالات وخارج شدن آب بندی پمپ و مخزن می شود.
  • قطر ورودی و خروجی مخازن ممکن است با هم متفاوت باشند لذا قبل از خرید با هماهنگی لوله کش قطر مناسب ورودی و خروجی آب را در نظر داشته باشید. این موضوع باعث می شود اتصالات کمتری برای نصب پمپ و مخزن استفاده شود و در ضمن در فشار آب و خرابی پمپ تاثیر مستقیم دارد.

روش های نصب مخزن آب خانگی

برای نصب مخزن آب خانگی روش های مختلفی وجود دارد.

نصب مخزن آب در زیر خاک و یا محل تعبیه شده در پایین تر از سطح خانه

در این روش با توجه به ابعاد مخزن مکانی در پایین ترین سطح خانه در نظر گرفته می شود و اگر وجود نداشته باشد گودالی ایجاد می شود.  کف این مکان به خوبی آرموتور بندی و محک کاری می شود تا پمپ استیبل شود. البته باید سطح کاملا صافی هم ایجاد شود.

پس از آن برای نصب پمپ آب اقدام به اتصال ورودی و خروچی پمپ آب به مخزن می کنیم. برخی از مهندسین پیشنهاد می کنند پس از نصب روی تانکر ذخیره آب پوشانده شود و برای دسترسی به مخزن یک دریچه تعبیه شود.

نصب مخزن آب بر روی سطح زمین

عمومی ترین و مسطلح ترین روش نصب مخزن ذخیره آب و نصب پمپ آب خانگی قرار دادن مخزن بر روی سطح زمین می باشد. همانگونه که در بالا توضیح داده شد باید مکانی که انتخاب می وشد دور از نور بوده و سازه زیرین مخزن ذخیره آب استحکام کافی داشته باشد.

 

بهتر است مکانی که در نظر می گیرد حداقل 10 سانتی متر بتن ریزی شده باشد. شن های ریز، لبه های برنده و بیرون زدگی ها و سطح شیب دار برای نصب پمپ بر روی سطوح زمین بزرگترین اشتباه است.

بهترین لوله برای نصب پمپ آب خانگی به مخازن بر روی سطح زمین لوله های 5 لایه هستند زیرا انعطاف پذیری خوبی دارند . در ضمن باید 30 سانتی متر  از شیر ورودی تا ورودی مخزن با لوله فاصله وجود داشته باشد . این موضوع باعث می شود تا از فشار بار بر مخزن و ترک خوردگی شیر جلوگیری شود.

پس از تعبیه مخزن و نصب ورودی آب به ورودی مخزن باید اقدام به نصب پمپ آب خانگی در محل مخزن کرد که بعدا توضیح داده خواه شد.

نصب مخزن ذخیره آب در ارتفاع

این موضوع معمولا یا بر روی سازه های فلزی بزرگ اعمال می شود و یا بر روی پشت بام ها. موضوع بحث ما در خصوص نصب پمپ آب خانگی و مخزن در سطوح صاف شامل این موضوع هم می شود که مخزن را بر روی پشت بام تعبیه نمایید. در این حالت باید اطمینان داشته باشید که آب مخزن توسط یک پمپ به ارتفاع مناسب برسد تا مخزن آب گیری کند.

 پس از اینکه مخزن را به خوبی در مکان خود ثابت کردید نوبت به اتصال لوله ها و نصب پمپ آب خانگی می رسد.

طریقه نصب پمپ آب خانگی به مخزن ذخیره  آب

برای تعبیه پمپ در مجاروت مخزن ذخیره آب باید مواردی را در نظر داشت که عبارتند از :

  • - تعبیه پمپ در مکان سرپوشیده و ایمن
  • - انتخاب مکانی در نزدیکی مخزن ذخیره آب
  • - عایق بندی صوتی و حرارتی پمپ اگر بخصوص امکان سرد شدن محیط پمپ زیاد باشد
  • - برای نصب پمپ آب در نظر داشته باشید که قطر لوله رابط بین مخزن ذخیره آب و پمپ باید برابر و یا بیشتر از ورودی پمپ باشد
  • - صافی  و فیلتر را در وردی پمپ تعبیه نکنید زیرا اختلال در روند مکش ایجاد خواهد کرد. بهتر است صافی و فیلتر در ورودی آب مخزن دیده شود.

انشعبات اصلی ساختمان باید با یک سه راهه تقسیم شود . راه اصلی به ورودی مخزن و راه دیگر به لوله های اصلی آب ساختمان اتصال داده شود. در هر یک از این مسیر ها باید یک والو آب در نظر بگیرد.

خروجی پمپ نیز باید به ورودی اصلی لوله ها اتصال داده شود. در ساختمان هایی که طبقات مختلف دارند اگر یک پمپ در نظر گرفته شده باید قبل از کنتورها و یا لوله های تقسیم آب شهری خروجی پمپ را تعبیه کنید.

بر روی ورودی آب در مخزن باید یک شیر شناور تعبیه شود تا از سر ریز شدن آب جلوگیری شود. در مقاله نصب شیر شناور در این خصوص توضیحات کامل ارائه شد.

لوله اصلی در قسمتی که سه راهه شده و به لوله های ورودی ساختمان اتصال داده شده است باید بصورت بی پاس تعبیه شود. تعبیه این بای پاس به دلیل این است که بتوان در مواقع ضروری والو آن را باز و مخزن را از مدار خارج کنید و یا در صورتیکه فشار آب مناسب باشد با تعبیه یک شیر یک طرفه در کمتر راه افتادن پمپ و کمک به هزینه های برق آب بصورت مسقیم وارد مدار  شود.

 

در مسیر خروجی مخزن و ورودی پمپ باید یک شیر یک طرفه به سمت بیرون از مخزن و در قسمت خروجی پمپ هم باید یک شیر یک طرفه به منظور عدم بازگشت آب به پمپ و یا معکوس شدن جریان استفاده شود.

همچنین در مسیر خروجی مخزن آب نیز باید یک والو تعبیه شود تا در مواقع مورد نیاز برای تعمیر پمپ آب بتوان خروجی آن را مسدود کرد.

در مواردی که از مخزن تحت فشار و یا کلید اتوماتیک پمپ برای تنظیم فشار و کاهش استهلاک پمپ استفاده می شود باید در نظر داشت که این مخازن متناسب با تعداد طبقات و همچنین میزان مصرف آب در ساختمان تهیه شود .

ضمنا باید در صورتیکه از کلید اتوماتیک استفاده می شود باید پس از نصب پیم بلافاصله اتومات این پمپ تنظیم شود.

یکی از بزرگترین مشکلات در هنگام نصب پمپ آب خانگی که باعث افزایش میزان مصرف برق و استهلاک پمپ آب خانگی می شود لوله کشی غلط این پمپ ها می باشد. البته در نظر داشته باشید که در صورت اتصال اشتباه لوله ها و اتصالات پمپ به احتمال زیاد کار نمی کند.

 

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط نویسنده وبلاگ

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 22
بازدید کل : 428019
تعداد مطالب : 549
تعداد نظرات : 44
تعداد آنلاین : 1