شیرهای ترموستاتیك رادیاتور
اجراکننده تاسیسات و لوله کشی ساختمان
مجری انواع لوله کشی (آب وفاضلاب,موتورخانه,گرمایش از کف,شوفاژ,و...)./رفع هرگونه نم درساختمان و بنایی

بمنظور بهینه‌سازی مصرف سوخت نیاز است كه سیستم رادیاتور مجهز به شیر ترموستاتیك باشد. شیرهای ترموستاتیك رادیاتور با قابلیت تنظیم دما توسط ترموستات می‌توانند دمای اتاق را در درجه‌حرارت مورد نظر ثابت نگه‌میدارند و با تنظیم دمای اتاق در محدوده 21-18 درجه سانتی گراد بیشترین مقدار صرفه‌جویی در مصرف سوخت بدست می‌آید.

بطوركلی طبق آزمایشات بعمل (ترموستات) برای كنترل خودكار درجه حرارت محلی كه در آن رادیاتور نصب شده و یك شیر كه از سنسور فرمان می‌گیرد، تشكیل شده است. دمای مورد نیاز هر اتاق با چرخاندن كلاهك ترموستات قابل تنظیم می‌باشد. هنگامی كه دمای اتاق بر اثر گرمای خروجی از رادیاتور و یآمده، كاهش هر یك درجه سانتیگراد و جلوگیری از افزایش بی‌مورد دمای اتاق سبب كاهش مصرف سوخت به میزان 6% می‌گردد.

 شیر ترموستاتیك از یك سنسور حرارتی ا هر منبع تولید گرمای خارجی ( مانند تابش خورشید، افزایش تعداد ساكنین و یا تجهیزات و لوازم برقی ) افزایش یابد و در محدوده تنظیم دمای ترموستات قرار گیرد ترموستات به شیر فرمان داده و جریان آب‌گرم در رادیاتور را كاهش می‌دهد و از افزایش گرمای اتاق توسط رادیاتور جلوگیری می‌كند. در نتیجه ضمن تأمین شرایط آسایش مطلوب برای ساكنین اتاق، كاهش مصرف انرژی و هزینه‌های سوخت مصرفی را نیز برآورده می‌كند. چنانچه از شیرهای ترموستاتیك بر روی رادیاتور استفاده نشود، در اینصورت دمای هوای اتاق افزایش می‌یابد تا اینكه شرایط اتاق در حالت نامطلوبی قرار گیرد. در نتیجه ساكنین اتاق مجبور به باز‌كردن پنجره‌ها می‌شوند و این امر سبب می‌شود كه هزینه پرداختی صرف گرم كردن هوای بیرون خانه شود و به هدر رود. بررسی‌های بعمل آمده نشان‌دهنده این نكته است كه هزینه خرید و نصب شیرهای ترموستاتیك رادیاتور نهایتاً طی دو دوره سرما از محل صرفه‌جویی در هزینه سوخت مصرفی قابل برگشت خواهد بود.

 

ترموستات

ترموستات از اجزاء مختلفی نظیر سنسور، كلاهك تنظیم، شاخص و فنر تشكیل شده است. سنسورها دارای انواع مایع، گاز و واكس (wax) هستند كه هركدام دارای فناوری خاص خود می‌باشند و با تاثیرپذیری سنسور از دمای محیط و انبساط یا انقباض مایع و یا گاز درون آن و درنتیجه تاثیر بر شیر، آب ورودی به رادیاتور را كنترل می‌كنند.

برای اینكه ترموستات بتواند به بهترین نحو ممكن دما را حس نماید در محلهایی كه رادیاتور در محفظه یا زوایای محدود قرار دارد و یا اینكه اجبارا پوشش روی آن قرار داده شده است از ترموستات با سنسور بیرونی استفاده می‌شود. سنسور این ترموستات می‌تواند برحسب نیاز تا 8 متر از رادیاتور فاصله داشته باشد.

در شكل مقابل شاخص و دمای محیط برای ترموستات نشان داده شده است. البته ممكن است اعداد مذكور با توجه به ساخت ترموستات و مشخصات سازنده متفاوت باشند. در هر صورت اعداد مذكور جنبه راهنمایی دارند و معمولا شرایط محل نصب و نوع رادیاتور میزان دمای نهایی و واقعی را تعیین می‌نماید.

تنظیم ترموستات برروی عدد 3 و دمای حدود oC 21 سبب می‌شود تا هوای اتاق مطلوب و دلپذیر باشد.

در بعضی از ترموستاتها علاوه بر امكان تنظیم در حالت حداقل دما (*) امكان قطع كامل جریان آبگرم (0) نیز موجود می‌باشد.

در اماكن عمومی و محیطهای خاصی كه احتیاج به ثابت نگه‌داشتن دما در یك درجه و یا محدوده‌ای از درجه حرارت محیط می‌باشد، می‌توان از ترموستات با سنسور محدودشونده استفاده كرد. بوسیله این ترموستات می‌توان دمای محیط را در حداقل و حداكثر دمای تنظیم شده محدود نمود و امكان تغییر دما توسط افراد غیر مسئول ممكن نخواهد بود. همچنین می‌توان برای جلوگیری از سرقت از قفل مخصوص ترموستات نیز استفاده كرد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: 22 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط نویسنده وبلاگ

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 115
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 132
بازدید ماه : 131
بازدید کل : 428128
تعداد مطالب : 549
تعداد نظرات : 44
تعداد آنلاین : 1