راهنمای نصب لوله تک جداره پلی اتیلن(2)
اجراکننده تاسیسات و لوله کشی ساختمان
مجری انواع لوله کشی (آب وفاضلاب,موتورخانه,گرمایش از کف,شوفاژ,و...)./رفع هرگونه نم درساختمان و بنایی
-  نصب شيرآلات و متعلقات

چنانچه اتصال شيرآلاتي که براي نصب درخط لوله پلي اتيلن درنظر گرفته شده از نوع فلنجي باشد. نصب اين نوع شيرآلات عيناً نظير نصب شيرآلات در خطوط لوله فشاري ديگر مي باشد. در صورتي که اتصالي اين شيرالات از نوع ديگري باشد در آن صورت مي توان از تبديل پلي اتيلني که اين اتصالي را تبديل به اتصالي فلنجي مي کند استفاده کرد. قطعات فلنج دار واسط در بخش متعلقات شرح داده شده است.

5-  پشت بندها و مهارهاي بتني

پشت بندها و مهارهاي بتني خطوط لوله پلي اتيلن فشاري، عيناً نظير پشت بندهاي ساير خطوط لوله فشاري است که در بخش نکات مشترک لوله گذاري و ساير بخش هاي اين مجموعه تشريح شده است.

6 -  خاکريزي مقدماتي روي لوله هاي نصب شده

قبل از آنکه آزمايش هيدرواستاتيک خطوط لوله نصب شده آغاز شود، لازم است اطراف و روي لوله با خاک مناسب پر شده ومتراکم گردد، تا خط لوله در جاي خود ثابت مانده و بر اثر فشار داخلي ضمن انجام آزمايشات، از جاي خود تکان نخورد. نظر بر اينکه هنگام آزمايش هيدرواستاتيک خط لوله لازم است تمام اتصالات در محل شيرآلات و متعلقات قابل رؤيت باشند تا در صورت نشت آب از آن بتوان محل نشت را به آساني پيدا کرد. لذا خاکريزي قبل از انجام آزمايش هيدرواستاتيک بايد طوري انجام شود که اتصالي ها و متعلقات و شيرآلات قابل رؤيت باشند. خاکريزي که بدين ترتيب انجام گرفته، خاکريزي مقدماتي ناميده مي شود. خاکريز مقدماتي، در فصل و نکات مشترک و در شکل يک تعريف شده است. پيمانکار موظف است قبل از انجام خاکريزي مقدماتي، محل تمام اتصالي ها و متعلقات و شيرآلاتي را به مهندس مشاور اعلام کند تا مهندس مشاور با در نظر گرفتن آن و توجه خاص به نوع اتصالي ها، شيرآلات و متعلقات، محل هايي از خط لوله را که اجازه مي دهد زير پوشش خاکريزي مقدماتي قرار گيرند، تعيين کرده و به پيمانکار ابلاغ کند. مهندس مشاور اين محل ها را طوري تعيين خواهد کرد، که بدنه هر شاخه لوله زير خاکريز مقدماتي قرار گيرد، ولي اتصالي هاي آن خارج از خاکريز مقدماتي باشد.در خاکريزي مقدماتي، لازم است نکات مربوط به نوع بسترسازي که براي خط لوله عمليات موضوع پيمان تعيين شده است،رعايت گردد.خاکريزي مقدماتي تا       آنجا که با لوله تماس دارد، بايد با همان مصالحي انجام شود که در لوله هاي پي.وي.سي براي خاکريزي زير و اطراف لوله تعيين شده است. بقيه خاکريزي مقدماتي نيز بايد مطابق مشخصات طرح انجام شود.خاکريزي مقدماتي بايد اطراف لوله را پر کرده و در چند لايه به طور يکنواخت انجام شود. حداقل ارتفاع خاکريزي مقدماتي روي تاج لوله 30 سانتيمتر و در شرايط خاص، اين مقدار حداقل با توجه به مشخصات طرح و تمهيدات لازم، قابل اجرا خواهد بود.

7 - تميز نمودن خطوط لوله

شستشوي سراسري خط لوله بايد پس از اتمام آزمايش و ضدعفوني، با آب پاک داراي کلر با غلظت تزريق به آب شرب انجام شود. براي اين منظور بايد از آب مشابه آب مشروب شهري )با کنترل و تنظيم مقدار کلر آن( از منبع تغذيه استفاده شود. مقدار کلر آب مورد استفاده براي شستشوي سراسري حتي الامکان سه گرم در مترمکعب بوده، ولي هيچ گاه نبايد از يک گرم در مترمکعب کمتر شود. ضمناً با توجه به وجود آب با غلظت زياد کلر در خط ضدعفوني شده، شستشوي سراسري خط حتي الامکان بلافاصله و حداکثر ظرف مدت 24 ساعت پس از اتمام آزمايش سراسري و ضدعفوني نمودن خط لوله انجام پذيرد. شستشوي سراسري خطوط لوله مي تواند با ضدعفوني نمودن خط ادغام شود. براي اين منظور، پس از اتمام مراحل ضدعفوني کردن خطوط لوله و شبکه هاي آبرساني، مي توان با افزودن آب با غلظت کلر بسيار کم و يا بدون کلر، غلظت کلر را در آب مصرفي براي ضدعفوني نمودن خطوط لوله کاهش داده و به تدريج به خطوط و شبکه هاي در دست بهره برداري هدايت نمود. در اين حالت،از صدمات احتمالي وارده به محيط زيست ناشي از تخليه آب با غلظت کلر زياد اجتناب مي شود ولي بايد دقت کافي نمود که تزريق آب با غلظت کلر خيلي زياد به خطوط در دست بهره برداري، بسيار تدريجي صورت گرفته و از وارد آمدن شوک ناگهاني به آنها خودداري شود.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط نویسنده وبلاگ

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 359
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 376
بازدید ماه : 375
بازدید کل : 428372
تعداد مطالب : 549
تعداد نظرات : 44
تعداد آنلاین : 1