سیستم های لوله کشی
اجراکننده تاسیسات و لوله کشی ساختمان
مجری انواع لوله کشی (آب وفاضلاب,موتورخانه,گرمایش از کف,شوفاژ,و...)./رفع هرگونه نم درساختمان و بنایی

 سیستم لوله کشی مختلط

 

در اين سيستم قسمتي از لوله كشي برگشت به صورت مستقيم و قسمتي ديگر به طور معكوس انجام مي شود. در شكل يك سيستم لوله كشي مختلط به طريقي كه در آن برگشت در رايزرها به صورت مستقيم و در هدر به روش معكوس انجام گرديده، نشان داده شده است. در اين سيستم مجموع اندازه طول لوله رفت و برگشت و در نتيجه مقدار افت فشار در مسير لوله كشي براي دستگاه ها مساوي نيست.

اختلاف مقدار جريان آب به مقدار افت فشار محاسبه شده در رايزرهاي رفت و برگشت بستگي دارد كه شامل افت فشار هاي زير است:

1.       افت فشار در مدار لوله كشي رفت و برگشت هر دستگاه تا محل برگشت معكوس

2.      افت فشار در خود دستگاه

3.    افت فشار در وصاله ها و شيرهاي هر مسير

لازم به ذكر است كه لوله كشي قسمت برگشت معكوس سيستم مي تواند در كف زيرزمين و يا در داخل سقف كاذب آن نيز پياده شود.

 

سيستم لوله كشي با برگشت معكوس

اگر دستگاه هاي پخش كننده گرما داراي افت فشار مساوي و يا تقريبا مساوي باشند، لوله كشي با برگشت معكوس براي آنها پيشنهاد مي شود. در اين سيستم آب برگشتي از دستگاه ها در جهت حركت آب در لوله رفت حركت مي كند تا لوله برگشت آب آخرين دستگاه نيز به آن متصل مي گردد، پس از آن آب به سمت موتورخانه حركت خواهد كرد.

در اين سيستم لوله كشي مجموع طول لوله هاي رفت و برگشت برابر هستند، در نتيجه افت فشار در مدار لوله كشي تمام دستگاه ها مساوي است. اگر افت فشار آب در خود دستگاه مساوي يا تقريباً مساوي باشد، مقدار آب در هر مدار متناسب با قطر لوله محاسبه شده، جريان خواهد يافت. لازم به ذكر است كه سيستم لوله كشي بيشتر ساختمان ها به اين روش انجام مي شود.

 

چه نوع لوله کشی برای سیستم سرمایش و گرمایش چه ساختمانی بهتر است
این تقسیم بندی تنها برای سیستم های آبی ارائه شده و شامل سیستم های بخار و یا گاز مبرد نمی باشد.
به طور کلی دونوع سیستم از نظر هیدرولیکی موجود است
1- سیستم مستقیم
2- سیستم معکوس
که متاسفانه بدلیل گستردگی مطلب پیشنهاد می کنم جهت یادگیری سیستمها به کتابهای تاسیساتی مراجعه گردد
از مزایای سیستم مستقیم حجم لوله کشی کمتر و ساده تر بودن سیستم از دیدگاه اجرائی می باشد ولی از منظر هیدرولیکی سیستم معکوس به مراتب بهتر است چرا که کلیه مصرف کننده ها در این سیستم تحت فشار یکسانی قرار دارند یا به عبارت بهتر سیستم کاملأ متعادل است که در نوع مستقیم اینگونه نیست و در مرحله راه اندازی می بایستی سیستم متعادل گردد.
به طور کلی در ساختمانهائی که از نظر وسعت و ارتفاع در دسته بندی ساختمانهای کوچک قرار می گیرند سیسنم مستقیم بیشتر کاربرد دارد چرا که عدم تعادل در سیستمهای کوچک کمتر مسئله ساز است .
در ساختمانهای متوسط بیشتر ترکیبی از سیتمهای مستقیم و معکوس بکار برده می شود به عنوان مثال در رایزر ها از سیستم معکوس و در انشعابات که ممکن است چند مصرف کننده را تغذیه نمایند از سیستم مستقیم استفاده میگردد
ولی در ساختمانهای وسیع و یا بلند مرتبه که در طبقه بندی ساختمانهای بزرگ قرار دارند بیشتر از سیستم معکوس استفاده میگردد و تنها در برخی از شاخه ها از سیستم مستقیم استفاده میگردد
بعد از انتخاب سیستم لوله کشی با توجه به کاربری ساختمان و سیستم سرمایش و گرمایش بایستی تصمیم گیری در خصوص مشترک بودن لوله های این دو سیستم و یا مجزا بودن آنها انجام گردد.
سیستم لوله کشی از این منظر به دو گروه تقسیم میگردد
1- سیستم دو لوله ای
2- سیستم چهار لوله ای
سیستم دو لوله ای زمانی کار برد دارد که بخواهیم از سیستم مشترک استفاده کنیم در این حالت لوله ها در تابستان آب سرد را به مصرف کننده ها منتقل کرده و در زمستانها آب گرم را . در این حالت باید توجه داشته باشید سایزینگ لوله ها بر اساس همان سیستمی محاسبه میگردد که بیشترین دبی را دارد یعنی اگر سیستم سرمایش دبی بیشتری داشت بر اساس آن و اگر سیستم گرمایش دارای دبی بیشتری بود بر اساس سیستم گرمایش سایز زده می شود.
لازم به ذکر است در اکثر شهر های ایران دبی سرمایش بیشتر از دبی گرمایش بدست می آید بدین معنی که در اکثر شهر های ایران سیستم دو لوله ای بر اساس سیستم سرمایش سایز می خورد.
این سیستم پرکاربردترین سیستم در لوله کشی ها بوده و از منظر اقتصادی نیز ارجح تر است

سیستم چهار لوله ای زمانی کاربرد دارد که همزمان از سرمایش و گرمایش بخواهیم استفاده کنیم
در برخی پروژه های خاص مانند ساختمانهای اداری و یا تجاری این حالت در زمستانها پیش می آید که اگر ساختمان از سطح لوکسی بالائی برخوردار باشد نیاز است از این سیستم استفاده گردد

در سیستم چهار لوله ای ، دو لوله مربوط به رفت و برگشت سیستم سرمایش و 2 لوله مربوط به سیستم گرمایش می باشد که هر کدام بر اسا س سیستم خودش سایز می خورد.

 

سيستم لوله كشي با برگشت مستقيم

 

در اين روش، آب برگشتي از هر دستگاه پخش كننده ي حرارت مستقيما وارد لوله برگشت شده، مسير حركت به سمت موتورخانه را طي مي كند. در اين لوله كشي، دستگاه پخش كننده ي حرارتي كه به موتورخانه نزديك تر است، نسبت به دستگاه هاي ديگر طول لوله ي رفت و برگشت كمتري (افت فشار كمتري در مسير) در نتيجه آب در مدار دستگاه راحت تر و بيشتر سيركوله شده، در مدارهاي دستگاه هاي دورتر ، كمتر جريان مي يابد.

اين طريقه لوله كشي براي جايي كه دستگاه هاي پخش كننده حرارت داراي افت فشار هاي نامساوي (مانند فن كويل هاي هستند و هر كدام نيز يك شير تنظيم كننده (balancing valve) دارند، توصيه مي شود. لازم به ذكر است سيستم لوله كشي رادياتور ها در ساختمان هاي كوچك با برگشت مستقيم انجام مي گردد

 

 

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط نویسنده وبلاگ

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 378
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 395
بازدید ماه : 394
بازدید کل : 428391
تعداد مطالب : 549
تعداد نظرات : 44
تعداد آنلاین : 1