مشعل
اجراکننده تاسیسات و لوله کشی ساختمان
مجری انواع لوله کشی (آب وفاضلاب,موتورخانه,گرمایش از کف,شوفاژ,و...)./رفع هرگونه نم درساختمان و بنایی

دسته بندی مشعلها

۱- مشعلهای گازی:سوخت این مشعلها گاز طبیعی و یا با گاز مایع کار میکند.

۲-مشعلهای گازوئیلی:سوخت این مشعلهاگازوئیل و یا با نفت سیاه کار میکند. 

۳- مشعلهای دوگانه سوز:سوخت این مشعلها یا با گاز کار میکنند یا با گازوئیل و نفت سیاه کار میکند.

ساختار کلی مشعلها

شعله پخش کن - روپوش شعله - موتور فن - جرقه زن - حسگر شعله - پمپ سوخت رسان - ترانس جرقه زن - رله

جرقه زن الکتريکي گازي:
سوخت پودر شده بوسيله دستگاه جرقه زن بطور خودکار مشتعل مي گردد. وقتيکه شمعک گازي بطور خودکار در اثر جرقه الکتريکي روشن شد مشعل شروع بکار مي نمايد و شعله تشکيل مي شود. پس از تشکيل شعله جرقه بطور خودکار قطع مي شود.
 

اصول کار پمپ :مشعل حاوي سيستم سوپاپ هاي تنظيم کننده است که توسط آنها مقدار سوخت مايع معرفي و پمپ شده و تنظيم مي شود.
پمپ سوخت از چندين قسمت تشکيل شده است، که دو چرخ دنده که با چرخش يکي از آنها توسط الکتروموتور مشعل با یکديگري دگير شده و باعث رانش سوخت به سمت خروجي پمپ مي گردد. شير کنترل مقدار سوخت، توسط اتصالات مدليشن به نسبت هواي ثانويه مقدار سوخت خروجي از پمپ سوخت را کنترل مي کند.
فشار برگشتي سوخت در لوله برگشت نبايد از مقدار 379/1 بار يا (20 پوند بر اينچ مربع ) تجاوز نمايد. از اين جهت شير قطع کننده جريان در مسير لوله برگشت قرار نمي دهند. ولي مي توان يک شير آزاد کننده فشار اضافي در مسير برگشت سوخت نصب نمود که از ايجاد فشار اضافي و صدمه زدن به پمپ جلوگيري مي نمايد.
پمپ سوخت را از پشت محفظه دريافت کرده و با فشار به محفظه خروجي تخليه مي نمايد. اين پمپ به صورت شناور نبوده و نياز به بيرون راندن خلاء در قسمت مکش دارد.
دريچه هاي گردان کنترل سوخت خروجي (واليو والو) بطور کامل دنده دار بهم درگير شده اند بطوريکه اگر يکي از آنها جلو حفره ها را باز کند دريچه ديگر همان تعداد سوراخ را مسدود مي نمايد که در آن صورت مقدار متناسبي از حجم ثابت سوخت که از پمپ تخليه خارج مي شود به سيستم تغذيه و قسمت پودر کننده وارد مي گردد و همين مقدار سوخت همواره از طريق سوپاپ تنظيم سوخت بدون توجه به تغييرات غلظت درجه حرارت و درجه سوخت مقدار معيني خارج مي گردد.
چون سوپاپ هاي سوخت براي تهيه نسبت صحيح سوخت بين قسمت پودر کننده و مخزن سوخت مي باشند مسلم است که فشار روي قسمت هاي خروجي در سوپاپ هاي تنظيم بايستي يکسان باشد.
پيستون متعادل کننده يک وسيله تنظيم کننده فشار مي باشد که تعادل ثابت و يکنواختي از نظر فشار در قسمت هاي خروجي سوپاپ هاي تنظيم فشار فراهم آورد.
 

 روش کنترل مشعل خودکار:
وقتيکه مشعل در حال کار است بازده مشعل برحسب فشار ديگ تغيير مي کند. چنانچه در مقدار بخار خروجي ديگ کاهش داده شود. فشار داخلي ديگ افزايش مي يابد اين تغيير فشار بوسيله دستگاه تنظيم و کنترل فشار اندازه گيري مي گردد و باعث تغيير متناسبي در موتور تنظيم کننده مشعل که موجب کاهش ميزان نسبت هوا و سوخت مي گردد.
چنانچه مقدار بخار مصرفي افزايش يابد فشار ديگ پائين آمده و در نتيجه نسبت هوا و سوخت بالا مي رود. اين عمل تا وقتيکه مشعل به حداکثر بار دهي خود برسد ادامه مي يابد.
در فشار پائين که در آن نقطه بازده کار حداکثر است مي توان اختلاف فشار را بوسيله دستگاه تنظيم و کنترل فشار تنظيم نمود. مي توان تا حد امکان فاصله را بيشتر گرفت. هرگاه مصرف بخار کاهش يابد شعله کم مي شود تا جائيکه به حداقل خود مي رسد و چنانچه مقدار بخار مصرفي از حداقل بازدهي نيز کمتر شد فشار داخل ديگ افزايش مي يابد تا اينکه شعله روي نقطه حداقل خود تنظيم مي گردد. هنگاميکه فشار به p3 مي رسد مشعل تحت عملکرد دکمه هاي حد فشاري از کار مي افتد. و مشعل پس از زماني مجددا شروع بکار مي نمايد. که فشار ديگ به حداقل فشار خود رسيده باشد.
فشار معمولاً پائين تر از فشار حد تنظيم مي گردد. ليکن مشعل روي شعله پائين شروع بکار مي نمايد. اما بازدهي آن به تدريج که شعله به اندازه مربوط به فشار بالا مي رسد افزايش مي يابد.

 مشعل هاي دو سوخته گاز و مايع :
کنترل هواي احتراق اوليه و ثانويه نظير مشعل هاي مايع سوز مي باشد. وقتي که سوخت مشعل گاز باشد اتصال محور مشعل با پمپ سوخت قطع مي گردد. شير جريان گاز از طريق ميکروسوئيچ که توسط سيستم اينترلوک بکار مي افتد جريان سوخت مشعل را جدا مي سازد.
مقدار جريان گاز توسط شير کنترل اندازه گيري مي گردد. و پس از ورود از محور چند راهه به پستانک هاي گازي مي رسد که در اندازه هاي مشخص نسبت به مشعل مي باشد.
کنترل هوا و سوخت:
هنگاميکه سوخت ديگ گاز است، موتور تنظيم کننده سوخت مايع به کنترل دمپر هواي اوليه و ثانويه ادامه مي دهد ليکن جريان تغذيه سوخت به پودر کننده توسط سوئيچ جدا کننده و قطع و ميکروسوئيچ با سيستم اينترلوک به شير گاز مربوط مي گردد. اندازه گيري گاز توسط موتور تنظيم و کنترل مشعل صورت مي گيرد. و توسط يک سيستم تنظيم الکترونيکي کنترل مي گردد.
مشعل هاي دو سوخته با نازل هاي دو سوخته طرح شده اند اين مشعل ها از مشعل سوخت مايع با کاپ است که به آن مجاري گاز و يک حلقه شعله دهنده اضافه گرديده است. هواي اوليه توسط همان سيستم پروانه براي هر دو سوخت مايع و گاز تهيه مي گردد. کنترل هواي ثانوي براي هر دو نوع سوخت نيز يکسان نيست.
عمل تبديل از حالت سوخت مايع به گاز توسط سويچي که در تابلو برق قرار گرفته انجام مي شود.
سوئيچ را در وضعيت گاز يا سوخت مايع مي دهند و نيز جهت اين تبديل يعني از حالت مايع به گاز لازم است که اتصال بين پمپ سوخت با مشعل قطع گردد. هنگاميکه ديگ با گاز کار مي کند تمام شير هاي اصلي جدا سازنده گاز بايستي باز و شيرهاي سوخت مايع بسته شود و بر عکس هنگاميکه بخواهيم ديگ با سوخت مايع کار کند بايستي تمام شيرهاي سوخت مايع باز و شيرهاي اصلي گاز بسته باشند.
چنانچه پوسته محافظ سر نازل را برداريم منفذ هاي گاز کاملاً قابل ديد مي باشند که در آن صورت نيز مي توان آن ها را پاک نمود. اندازه لوله منفذهاي گاز دقيقاً براي نوع و فشار معين گاز تعيين گرديده اند. چنانچه در نوع يا فشار گاز تغيير داده شود در آن صورت لازم مي ايد که اندازه هاي جديدي براي منافذ در نظر گرفته شود.
در ساختمان مشعل، به خاموش شدن بدون خطر توجه زيادي شده است. يعني اگر تحت هر شرايطي جريان گاز و يا برق قطع شود فوراً در همان شرايط خاموش مي شود و اگر پس از مدتي جريان برق مجدداً به ديگ وارد شود مشعل در حالت خاموش باقي مي ماند تا اينکه مجدداً کليد دستي جهت شروع بکار فشار داده شود.
 

 مشعل دو سوخته گاز و مايع:
گاز بايستي از منبع اصلي به سيستم گاز ديگ از طريق شير، تحت فشار معين وارد گردد. فشار گاز منبع اصلي کمتر از مقدار لازم مي باشد. مصرف کنندگان ديگ بايد يک دستگاه بالابرنده فشار گاز لوله تغذيه قرار دهند تا فشار گاز با فشار مورد نياز وارد سيستم گازي ديگ گردد. پس از عبور از شير عبور جدا کننده اصلي وارد دستگاه تنظيم کننده مي شود و از آن طريق شيرهاي قطع اتوماتيک گاز مربوط به هيدروموتور وارد دستگاه کنترل فشار و بالاخره از طريق شير هاي دستي قطع کننده گاز وارد مشعل مي شود.
بين دو شير گاز مربوط به دو هيدروموتور يک انشعاب جهت نصب دستگاه آزمايش آببندي وجود دارد که بعداً در اين مورد توضيح داده خواهد شد. بين تنظيم کننده گاز و شير اصلي گاز مربوط به هيدروموتور يک انشعاب ديگري وجود دارد. شير آزاد کننده فشار اضافي گاز در اين نقطه نصب مي گردد. گازي که از طريق اين شير خارج مي شود بايستي به بيرون از ديگخانه هدايت شود.
يک انشعاب ديگر نير در قسمت بالاي شير جهت تهيه گاز شمعک (جرقه زن) وجود دارد. جريان گاز از طريق اين انشعاب، وارد دو عدد شير الکتريکي شمعک گاز شده سپس به شمعک مي رسد.
سوئيچ هاي فشار گاز: سوئيچ فشارکم بين تنظيم کننده اصلي گاز و شير گاز قرار داده شده است. اين سوئيچ از طريق الکتريکي به تابلوي برق متصل مي باشد و مشعل را در فشار کاري کمتر از حداقل از کار مي اندازد.
به همين ترتيب يک سوئيچ فشار زياد بين شير دوم و شير مني فولد قرار گرفته که موقع بالا رفتن فشار از حد ضروري مشعل را خاموش مي کند.
آزمايش آببندي شير هاي اطمينان مشعل گاز سوز توسط ازت بطور اتوماتيک وسيله ايمني اوليه اي که روي مشعل نصب گرديده عبارتست از دو عدد شير قطع جريان گاز که بطور سري به يکديگر متصل شده اند براي اطمينان کامل از درست بسته شدن شيرهاي قبل از روشن کردن مشعل آزمايش آببندي بايستي اجرا گردد. اگر مقدار نشت گاز بيشتر از مقدار مجاز باشد مشعل بطور خودکار از کار مي افتد.
روش آزمايش آببندي: تست هاي آبندي از قبيل تست هيدروژن و تست LDU11 نيز امروزه متدوال است طرز عمل اين سيستم (تست هيدروژن) به ترتيب زير است:
فشار گاز ازت توسط شير هاي کنترل فشار A و B کنترل مي گردد تا اينکه فشاري معادل فشار تنظيمي باضافه 7/24 تر بار پيدا مي کند. (اين فشار برابر 3 اينچ فشار آب) اين گاز وارد فضاي مسدود شده توسط دو شير قطع M2 و M1 گرديده و سپس از طريق منفذ C مقدار معيني از آن وارد شيرهاي قطع کنندهP1 و P2 شمعک مي گردد. پس از اينکه فاصله زماني که قبلاً تنظيم گرديده فشار در حجم مسدود شده فوق بالا مي ايد تا به حد فشار آزمايش آببندي توسط ازت برسد. در اين صورت نشت گاز وجود نخواهد داشت و تنها جريان مشخصي از محدود کننده فشار C عبور خواهد کرد. اين فشار بوسيله سوئيچ D بطريقه اينترلوک (جهت جريان روشن نمودن) مشعل بکار مي افتد کنترل مي گردد.
اگر پس از 40 ثانيه سوئيچ D بکار افتد در آن صورت مشعل از کار افتاده و زنگ به صدا در مي ايد. وظيفه شير F جدا کردن جريان گاز ورودي از جريان جرقه مي باشد. ممکن است اين دو گاز در تأسيسات مختلف داراي گازهاي فشاري متفاوت باشند. اين مسئله به ما اطمينان مي دهد که حداقل حجمي از گاز ازت بين شير هاي جرقهp2 و p1و شير F ) Block Valve) و شير ازت E قرار گرفته و بنابراين مي توان اطمينان نمود که مشعل در همان لحظه اول شروع بکار خواهد کرد.

هنگام روشن شدن مشعل کنتاکت هاي کليد فشاري بسته شده و کنتاکت هاي کنترل کننده روشن يا خاموش بودن شعله روي سيستم کنترل شعله و بسته شدن کنتاکت هاي سوئيچ يا کليد برقرار کننده هواي احتراق بسته خواهند شد. تا زمانيکه اين شرايط برقرار است شير هاي E و F انرژي برق را دريافت مي کنند و در نتيجه ازت وارد محفظه بسته بين شير هاي اطمينان قطع جريان مي گردد.
در همين لحظه موتور تنظيم کننده هواي مشعل قبل از آن که مرحله تهويه کوره شروع شود از حالت آتش پائين بطرف وضعيت شعله زياد تغيير مي کند. زمان باز شدن تنظيم کننده هوا (دمپر) تقريباً 40 ثانيه است زمان بايد جهت تثبيت فشار ازت تا حد فشار تنظيم باضافه 7/74 تر بار (30 اينچ درجه آب) در نظر گرفته شده است. اگر در انتهاي اين زمان (40 ثانيه) فشار لازم حاصل نگردد حتماً مشعل از کار مي افتد. اما اگر در اين مدت 40 ثانيه تثبيت فشار انجام گرفت صفحات تنظيم کننده هوا (دمپر) بطور کامل باز شده و کليد سري تبديل مي يابد و موتور فن شروع بکار مي نمايد و تهويه کوره شروع مي گردد. پس از تهويه کوره شيرهاي E و F انرژي خود را از دست مي دهند و کنترل کننده هوا (دمپر) در جهت عکس حرکت خواهد نمود. تا به وضعيت شعله کم برسد. مهزمان با اين عمل شير آزاد کننده ازت C باز شده و اجازه مي دهد که ازت از سيستم خارج شود. پس از جريان عادي مدار کار مشعل برفرار مي گردد و سيستم تثبيت ازت پس از آن که شيرها کاملاً از نظر آببندي کنترل نمود وظيفه ديگري در مدار نخواهد داشت.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط نویسنده وبلاگ

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 379
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 396
بازدید ماه : 395
بازدید کل : 428392
تعداد مطالب : 549
تعداد نظرات : 44
تعداد آنلاین : 1